どうもカゲロウです。

白熱のスナイパーバトルかと思ったらあっさり終わってちょっと拍子抜けしてしまったw
rfg
参照元:reddit mal







海外の反応(ブログ主の注釈コメは緑字)

・キャラクターの過去を掘り下げ深みを与える描写が今期は素晴らしいものがあるね。みんなそれぞれ光り輝く場所が用意されている。

頬を貫通ってことは生きているってことだよね?数話で死んでしまうキャラに梅原裕一郎の声をあてるなんてもったいない。
rfg (2)
最後、白石はアシリパについていくと決めたことであの骨が新たな亀裂をなした・・・それが悪兆というあの占いは今のところ当たっている感じがする・・・
rtyry
This season has been amazing for character development, everybody's getting their own time to shine.
You can survive a shot through the cheek right? Feels like a waste to have Yuichiro Umehara voice somebody that dies after a couple of episodes.
Looks like the fortune teller was right so far since Shiraishi ended up going after them which is a bad sign because of those other cracks that formed...


↑のコメントへの返信
だが、顎が粉砕されたヴァシリにこれからどれくらい喋る機会があるだろうか?

But how much talking will Vasily do with a messed up jaw?


↑のコメントへの返信
白石が死ぬということだ。白石がアシリパたちの後を追うと決めるまで亀裂が入ることはなく、その後に亀裂が入った。
That has to mean he is gonna die, the crack wasn't there because he wasn't going to go until he decided to join, then the crackkeing happened

でも死ぬのが白石とは限らないんじゃないかな?白石が行くと決めた結果尾形が死んでもおかしくない。


↑のコメントへの返信
頬を貫通ってことは生きているってことだよね?
普通ならな、けど疲れ果てて脱水症状を起こしているときには少量の血でも致命傷になりうる。
>You can survive a shot through the cheek right?
Usually yes. Not when you are exhausted , dehydrated and lost most of you body hit. Even the small blood loss here will be fatal.


↑↑のコメントへの返信
ヴァシリは尾形よりも体調が良さそうだった。ヴァシリはせいぜい口唇が凍っているぐらいにみえたが、一方で尾形はまさにゾンビみたいになっていた。
edf (2)
彼はあの寒さの中でも生き残るだけの充実した装備をしていたと信じたい。あの場所が彼らの作戦基地とかそういう場所からすぐ近くかもしれないしな。あいつはまたやってくる。とくに死体を見せるような描写がなかったことからも間違いない。

It seems he was doing way better off than Ogata. He had like frozen lips at most while Ogata was looking like a straight-up zombie. I can buy him being well-equipped to survive out there too; who knows how close they were to their base of operations or whatever. Definitely can see him coming back especially with the lack of a shot of his lifeless body.


↑のコメントへの返信
頬を貫通ってことは生きているってことだよね?数話で死んでしまうキャラに梅原裕一郎の声をあてるのはもったいない。
うん、その可能性はある。ここの元ネタであるシモ・ヘイヘも同じような傷を負って生き残ったしな。
>You can survive a shot through the cheek right? Feels like a waste to have Yuichiro Umehara voice somebody that dies after a couple of episodes.
Yes it's possible. Simo Häyhä, who's the clear reference here survived the same kind of injury.


↑のコメントへの返信
このアニメではみんなコンスタントに口の中を撃たれているが生き残っている。
100%あいつは戻ってくる。
People are constantly getting shot in the mouth and surviving in this show.
100% he comes back.

口の中ってそんなに撃たれてたっけ?まあ頭撃たれても生きているから生きてそうだけど


↑のコメントへの返信
彼を死なせたことにしたいのであれば、頭を撃ち抜かれている描写を入れればいい。だが意図的に顎/頬が撃ち抜かれた描写を視聴者に見せた。
If they wanted him to be killed off, they would have just had him get shot straight through the head, but they intentionally showed us that he was just shot through the cheek/jaw.



・今回のエピソードは映像的にも物語的にも信じられないほど素晴らしかった。
尾形についてはなんと言ったらいいか言葉にできない、見てて心が落ち着かない気持ちになりながらも、この男にはすごく興味を惹かれてしまう。
勇作はあんなにも弟として尾形のことを信頼してたにも関わらず、尾形はそうした彼の信頼を裏切り続けた。頭を撃たれながら尾形を振り返るところは背筋が凍った・・・
rfg
もちろん、今回の白石もいつもどおり素晴らしかった!本当に愛すべき男だな。彼はアシリパを見守り、そして杉元とした約束を守り続けたいと思っている。
ゴールデントリオよ永遠なれ。
This episode was incredible, visually and narratively. I have no words for Ogata, what a disturbed and yet deeply interesting guy. Yuusaku had so much trust in him as his brother, and yet Ogata continued to betray his faith in him. The way he turned around to stare at him after getting shot in the head sent chills down my spine...
Of course, Shiraishi this episode was just as fantastic! He's so lovable. He wants to watch over Asirpa and keep the promise he made to Sugimoto. Golden Trio forever.


↑のコメントへの返信
勇作と尾形は両方ともその父親によってダメにされた。1人は捨て置かれたことで怪物として成長し、もう1人は自身の地位からすると無知と言っていいほどに無垢なままだった。尾形があそこで殺さなかったら、最終的に彼は政治の食い物にされていただろう。
2人とも全く別の人に育てられていたら、きっと互いにいい影響を与え合えあえる兄弟になれていたんだろうな。
Yuusaku and Ogata both got done dirty by their dad. One got ignored and left to grow into a monster while the other was kept innocent to the point of ignorance for a man of his position. Had Ogata not killed him, Yuusaku would have been eaten alive by politics eventually.
Had they been raised together by a third party, they would have likely been positive influences on each other.


↑↑のコメントへの返信
尾形があそこで殺さなかったら、最終的には政治の食い物にされていただろう。
だからといってあんな風に殺したのは馬鹿げている。それが自身の利益になるような戦略的な行動というわけでもないしな。
あそこはあまりにも純粋な人間を見てしまった尾形がただイライラしてしまった結果起こったことであり、あの行動自体は彼の信念とも矛盾している。
>Had Ogata not killed him, Yuusaku would have been eaten alive by politics eventually.
Still a dick move for killing him like that though, not even a strategic move that could be useful for him.
That is just him being salty for seeing someone so pure, thus contradicting his believe.

「salty スラング」で検索しようとして「salty s」と打ち込んだら「salty 塩対応」って出てきて笑ったw
今回の尾形塩対応ってレベルじゃねーぞw
rfg

ちなみにsaltyの本当の意味は、イライラする ムカつく 辛辣なという意味です  ※塩辛い 塩分の効いたという意味ももちろんありますが、saltyを塩対応と訳すのは間違いとのこと。ある意味ではピッタリなんですけどねw


↑↑↑のコメントへの返信
あれは鶴見にとって利益なんじゃなかったっけ?

It was kind of useful for Tsurumi?


↑↑↑のコメントへの返信
尾形は私生児だからという理由で父親に捨てられてしまった子供だ。そうした彼からすると勇作の素朴さ単純さに我慢できず、最後にはキレてしまったのだろう。
ogata was basically abandoned by his father since he was only a love child, that’s why he couldn’t stand yuusaku’s naiveness and eventually snapped

love child=私生児 ※love childなんて直訳したら「愛子」という文字通り愛くるしい名前なのに「私生児(結婚していない男女の間で生まれた子供)」という意味になることに驚いた。「愛ではつながっているけど法律上はつながっていない子供」みたいなニュアンスだろうか?尾形の場合愛ですらつながっていなかったけど


↑↑↑↑のコメントへの返信
そうだね。尾形は父親が関心をもってくれるかどうか知りたいがために自身の母親を殺した。あとあんこうを食うのに飽き飽きしていたってのもあるんじゃないかと思うが。
尾形は自分の知る唯一の感情「苦しみ」によって人間性というもの理解しようとているんだろう。
yeah and he literally killed his own mother to see if his father would pay attention, well also bc he got tired of eating monkfish i guess. Ogata is trying to understand the human condition by the only means he knows, suffering.

あわせて読みたい!
アニメ「ゴールデンカムイ第2期」第7話(19話)に対する海外の反応(感想)


↑↑↑↑↑のコメントへの返信
尾形は要するにソシオパス
Ogata is a sociopath basically


↑↑↑のコメントへの返信
おお、自分には思いもつかなかった素晴らしい視点だ。
非難されるべきはあの父親。尾形と勇作は全く別の道を歩みながらも両方とも良い成長はできなかった。1人は誰もが自分と同じように壊れていると思い込んでいる倫理観の壊れたモンスターで、もう1人は大日本帝国の意思によっていいように扱われる無垢な操り人形でしかなかった。
とても悲劇的だ。
Man. That's a great point that I had never thought about.
That father of theirs is entirely to blame. Ogata and Yuusaku became complete opposites of each other - neither of them good. One a monster with no moral compass who is deluded into thinking that everyone is as corrupt as he is, and the other a naive plaything for imperial Japan's will. It's so tragic.


↑↑↑↑のコメントへの返信
尾形はクソ野郎だと考えているが、それでも彼がそうである理由や彼の行動にはちゃんと論理的に説明できるだけの根拠があるから、自分はゴールデンカムイが大好きなんだ。
I love golden kamuy, cuz i think ogata is a total piece of shit BUT i can see why hes a piece of shit and the reasoning behind his actions






・クソッ尾形はあきれるぐらい冷たい野郎だな
Damn. Ogata it's a cold mf.

mf=motherfucking=あきれるぐらい 忌々しいほどに


↑のコメントへの返信
そりゃ雪食ってたからな。
df
It's because of all the snow he eats.


↑のコメントへの返信
風邪を引いて熱出してたしな。
So cold he actually got fever.


↑↑のコメントへの返信
身体のほうは自分の冷たさに嫌気が差しているんだな。
His body get fed up with how cold he is.



・常識かもしれないけど、尾形が白い息を隠すために雪を食べるのはシモ・ヘイヘが元ネタ。そしてシモ・ヘイヘはおそらく歴史上最も有名なスナイパーの1人。
谷垣との戦いのときにも同じことをやっていた。
This may be common knowledge but Ogata's trick of eating snow to hide his breath is a reference to Simo Häyhä, one of if not the most famous sniper in history.
He also did this in his fight against Tanigaki.


↑のコメントへの返信
顎を撃ち抜かれるのも元ネタはシモ・ヘイヘな。
Getting shot in the jaw too is a Simo Hayha reference .


↑のコメントへの返信
寒冷地で戦うスナイパーにとっての常識みたいなもんじゃないの?
Isn't this like common knowledge for snipers fighting in the cold climate?



・ゴールデンカムイがエンディングの出だし部分をうまく活用しているところが好きだ。とりわけ今期のエンディングはすごくいいしね。
I love how Golden Kamuy often utilizes the intro to the ending. Especially with this season's ending being so good.


↑のコメントへの返信
シティーハンター/鋼の錬金術師フルメタルアルケミストムーブ
A City Hunter/FMAB move

鋼の錬金術師は見たことないんだけど(海外ニキが超絶オススメらしいしネトフリで見れるからいつか見ようと思いつつもまだ見てないw)、シティーハンターは間違いないw

あわせて読みたい!

【海外の反応】外国人「一度は見てみるだけの価値があるアニメは?」

あとシティーハンターってフランスで映画化されたりジャッキー・チェンの黒歴史になったりと海外で知名度高そうなのにあんまり英語のコメントみつからないんですよね。get wildの海外の反応とかやろうと思ったことあるんだけど

レビューだと結構好評みたいですね。


あと実を言うとGolden Kamuy often utilizes the intro to the endingの訳が最初当っているのかイマイチ確信がもてなかったけど、上のコメントを読んで確信したという経緯がある(とか言って間違ってたら恥ずかしいけどw)

とくにこの10分ぐらいからの流れが神。



↑のコメントへの返信
マジでそれ、ああいう細かいながらもこだわった演出が好きだ。数話前、鶴見が新しい姿を見せつけるときにも使われていたけどすごく良かった。
yuuuuup, I love that little detail. The way they used it here and a couple of episodes ago when Tsurumi showed off his new look, so. good.


↑のコメントへの返信
うん、1期のも大好きだった!
Yeah, I loved it in S1 too!


↑のコメントへの返信
すごくシンプルながらも気持ちがぐんぐんと盛り上がる効果的な技だよね。アニメでは使われすぎてもおかしくないのにそうなっていないことに驚く。
Such a simple trick that elevates the feels so much. I'm surprised it isn't over-used in anime in general

それは思ったことある。



・このアニメが見せるところがうまいと思うのは、戦争はそれに関わるもの全てをむちゃくちゃにしてしまうということ。勝者側でさえもみんな人間性の一部失っているように思う。
One thing this anime is good at showing is that war fucks up literally everyone involved. There may be a winning side but it feels like everyone loses a part of their humanity.


↑のコメントへの返信
現代の戦争とはそういうものだ。勝者もまた敗者と同じように心が荒んでしまう。ここ※数世紀の間大きな戦争がなくなったのは人類が突然素晴らしい人間なったとお思いか?
追記:※数十年だった
That's how modern warfare works. The winners are often as devastated as the loosers. Do you think the last few centuries* without a big war were because humanity has suddenly became better?
edit: * i meant decades

大国間の戦争がなくなったのは単純に核兵器が生まれたからじゃないかな?小林よしのりさんが「核兵器は史上最悪の兵器だ!」とフリを効かせたあとに「なぜなら血湧き肉躍る大国間の戦争を無くしてしまったからだ!」と今でいう逆張り炎上系youtuberみたいなこと言ってたけどあながち間違いでもないかもって思ったw

自分含めほとんどの人が「戦争は悪」と教えられ「戦争なんて絶対嫌だ」「戦争だけは絶対避けないといけない」という思想になるように教育されてきて育ってきて、実際自分自身建前ではなく本心から「戦争だけは嫌だ、避けないといけない」と思っているけど、当時たいした娯楽もない上にそれとは逆の教育がされていたんだから「戦争最高!」ってナチュラルハイになっててもおかしくない。サッカーのワールドカップみたいな子供のおもちゃみたいな疑似戦争ごっこであんなに盛り上がるならガチの戦争とかこれほど血湧き肉躍るゲームもないかもしれない。



・うん確かにあれは15歳だなww
ert
Yeah 15 years old sure lol


↑のコメントへの返信
笑ったw彼を見ていると13-14歳のクラスメート(自分も当時13歳だった)を思い出した。そいつは6フィート超えるヒゲモジャで低い声をして身体はサッカー選手のようにムキムキだったな。
lol He reminded of me of my 13-14 year old classmate (back when I was also 13) who was over 6 feet tall, full-on beard, deep voice, built like a football player.

6フィート=約182cm



・今回は尾形の素敵な過去話と彼の行動原理の説明回だったな、本当に信じられないぐらい素晴らしかった。
白石がいなくならないでくれて良かった。今は次週が本当に待ち遠しい。
Great backstory and explanations for Ogata in this episode, it was really incredible, nice that Shiraishi is not leaving, well now I can't wait for the next episode



・白石には毎回笑わせてもらうwwww
rftg
「白石由竹世界を股にかける、なんつって!」
今回も素晴らしいエピソード。尾形の過去話は前回からさらに歪みと悲劇によってパワーアップした。尾形は認知的不協和が自身のなかで強くなっていき最終的には罪悪感を感じるようになったようにみえた。本当にこの尾形というキャラクターが大好きだ。
Shiraishi always gets me xD
Great epsiode again. Ogatas backstory was fleshed out further in all it's twistedness and tragedy. The cognitive dissonance was strong in him, but in the end it seems like he's able to feel guilty after all. I really love his character.



・あのカッコいいロシア人スナイパーが死んでいるはずないよね?Googleだって「頬を撃たれた人の99%は死なない」と言っているしね。
edf (1)
That badass russian sniper cannot be dead, right? Even google says that "99% of the time being shot in the cheek won’t result in death".



・尾形みたいなクソ野郎でさえも悪夢にはうなされるんだな。
白石は今でもアシリパについて責任を感じている。
Ogata has nightmares even if he is a bastard Shirashi still feels responsible for Aspira



・前期では短いフラッシュバックでしかなかったものが今期では広範囲に渡って尾形の過去を徹底的に掘り下げるものになり、さらに彼のキャラクターを強化してくれるところが本当に良かった。
白石は緊張感のあるプロットに絶対必要なコミック・リリーフ。あと彼は本当にアシリパのことを気にかけているんだな>w<
i liked so much how a short flashback we saw last season turned into an extensive delving into the Ogata's past and improved even more the character
shiraishi is the comic relief needed in any tense plot and it doesn't feel displaced. he also really cares about asirpa >w<

delve=徹底的に掘り下げる



ヴァシリがかかしと気づくまでに1時間もかかったことには純粋に驚いた。
ef (2)
「道理で動かないわけだ!あれはかかしか!」
そしてさらに尾形が棺桶のなかにいるという酷い結論を出してしまった。
まああれは仕方ないか、彼はきっとまたやってくる。ヴァシリが頬を撃ち抜かれただけであることを考えると間違いなくリマッチの機会があるはずだ。
ef (1)
I'm genuinely surprised it took Vasily an hour to realize he's been observing a decoy. And he even made a terrible play of assuming that Ogata is hiding inside the coffin. Oh well. He'll be back and we'll totally have a rematch I'm sure considering Vasily was just shot on the cheeks and the bullet clearly went through.



・尾形が罪悪感を感じた人間が、尾形にこの世に罪悪感を感じずに人を殺せる人間などいないと語った人間というのが本当に皮肉だ。勇作は自身の正しさを今回で証明したように思う。
rfg (1)
「人を殺して罪悪感を感じない人間がこの世にいていいはずがない!」
ただあそこの勇作はヤバかったな。頭を撃たれてもなお、意識があり自分を撃った人間が誰かを確認する。もちろんあれが尾形が作り出した幻影でないというならだけどね。
rfg (3)
How ironic that the one person Ogata feels guilty killing is the person who told him that no one in this world should be able to kill and not feel guilty about him. Looks like Yuusaku just proved how right he was. This was pretty metal though. Getting shot in the head and still have the consciousness to look back and know where your shooter is. Unless of course that's just Ogata's mind playing tricks on him.



・ここの場面大好き。
rfg (2)
「待ってくれぇー」
白石は鶴見のところに戻ることだってできたのに、それでも彼は杉元の願いを全うすることを決めた。
なんていいやつなんだ。
I love this. Shiraishi really could've just went back to Tsurumi but he still decided he'll fulfill Sugimoto's wish. What a great bro.



・今週はヒンナヒンナがなかった🙁

No Hinna Hinna this week 🙁









おわりに

実はネットの感想や解説をを読むまで狙撃手対決がどういうことなのかよくわかってなかった・・・w


本文の方で言いたいことは全部書いてしまったので、ちょっとした宣伝。

家で油そば作る時に鍋で麺を茹でるのめんどくさいから、湯沸かし器でお湯を沸かして大きめのどんぶりに麺とお湯を入れて麺を軽くほぐしたあと、蓋してレンジ’(うちは600W)で3分強ぐらいすると麺が茹で上がって便利なことを知ってからここの油そばをよく買っている。ただレンジ内で丼からお湯が吹きこぼれることもあるので注意

通常でも6食2300円なのでまあまあ安いんだけどたまにセールで7食2000円とかあるのでそれを見つけたときは毎回買ってる。

とみ田のつけ麺はうまかったんだけど「1食1000円とか普通に店行ったほうがいいやん」って思ってリピートはしていない(笑)

これも地味にオススメで、もうおそらく10年ぐらい愛用している
ただレビューが酷いことになっているので今のはもしかしたら製品の質が落ちているかもしれません。