どうもカゲロウです。


大野VS日高の格ゲー対決がなかったのは残念でしたが、今週も良かったです。

いよいよ次回最終回ですね。どう終わるのか想像つかないですが、2期がありそうな終わり方だといいですね。

それでは、アニメ「ハイスコアガール」第11話に対する海外の反応で英語の勉強をしていきたいと思います。


動揺する大野可愛すぎる
rt (6)
参照元:https://goo.gl/SnPY1N




海外の反応(ブログ主の注釈コメは緑字)

・宮尾くんは今回もハルオの真の友人だと証明したな。
rt (2)
「でもなぜ自分はこんなにも君を心配しているんだろうか、ハルオくん」
大野VS日高の戦いがあると思ったのに結局やらなかったな。でも、もしかしたら最終回に取っておいているのかも?
大野は苦しんでいるが、
rt (8)
日高もまた苦しんでいる。
er
「私はなにしているんだろ?」
これがどんな終わり方を迎えるのか本当に知りたい・・・あと残すは最終回だけ(T_T)
今回も拡張版のエンディングだったね!
以前アニメーターが3DCGを使うと決断した事の顛末を話していたが、今回のエピソードを見て、その決断は正しかったと実感した。ゲームのスプライト映像は3Dで作られたアニメとよく馴染むし、大野が自分の感情を表現するところ、彼女は会話をしないにもかかわらず、その気持ちが視聴者にもしっかりと伝わるところは見てて驚くほど素晴らしかったからだ。
それとこのオープニングを歌っている歌手のライブ映像を見つけた!彼女らの前には輝かしい未来が待っているね。

Miyao-kun showing he's a true bro to Haruo. We didn't get the anticipated fight between Oono and Hidaka but maybe they are saving it for the last? Being Oono is suffering, being Hidaka is suffering too :( I really wonder how this will end.. Only one episode left T_T We even got an extended version of the ED this time!
I realized in this episode that what the animators are saying about the decision to use 3DCG is right, the in-game sprites really works well with the 3D setting of the anime. And another thing I realized is that it's amazing to see how Oono can express her emotions and how it can connect to the viewer despite the lack of dialogue.
I also found this video of the OP being sung live! These girls have a bright future ahead of them.

スプライトとは
コンピューターで、キャラクターを低いCPU負荷で滑らかに動かすグラフィック技術のこと。本稿で解説。
(中略)
主にコンピューターゲームの2Dグラフィックで使用される。イメージとしては、アニメのセル画をイメージするのが近い。(ニコニコ大百科

要はストツーの映像ってことでいいのかな?

11分27秒からです




↑のコメントへの返信
それとオープニングのライブ映像を見つけた!彼女らの前には輝かしい未来未来が待っているね。
彼女たちはとてもライブを楽しんでいるようにみえるね。あとオープニングはてっきり1人の女の子が歌っているのかと思っていた。ハハ

>I also found this video of the OP being sung live! These girls have a bright future ahead of them.
They look like they are having so much fun. Thought it was only one girl singing the OP haha

↑のコメントへの返信
主人公にとってエンディングは楽しい終わり方になるとは思えないな。なにが言いたいかというと、大野の両親は、彼女のための結婚相手を綿密に選んでいるようだし、主人公が彼女とデートするのを認めるとは思えない。

well it's hard to think it will end pleasently for the MC i mean those parents wow and they have her marriage partner planned out for her, can't see them approving of her dating the MC

↑↑のコメントへの返信
でもああいうのってアニメのカップルが乗り越えるための古典的な障害って感じじゃないか。それに、自分は日高を応援しているけど、このアニメがそういう超大金持ちの政治的圧力という厳しい現実をストーリーに組み込んだ終わり方を目指しているとは思わない。

But that's, like, a classic obstacle for anime couples to overcome. As much as I'm rooting for Hidaka, I don't think this is the kind of story that's going to embrace the cold realities of hyper-wealthy family politics and go for the realistic ending.





・宮尾は良い友人でありつづけているな。
rt (10)
「俺たちがこうして互いに会うのは卒業式以来じゃないか?日高、見違えたよ!」
彼女たち2人が協力プレイをしているところを見れたのはありがたい。
rt (5)
「あなたが彼に興味がないなら・・・彼に対しなにも感じないのなら・・・」
ただあれがストツーかキングオブファイターズの対戦だったらもっと刺激的なものになっていただろう。
日高がハルオのことは私に任せてとほのめかしたところで、大野がゲームにマジになるところすごく好き。
rt (11)
あのじいちゃんもまた良いやつだな。
ed
「でも、若いお嬢様にとっては、単なるちょっとした楽しみ」
このじいちゃんは「ハルオを車で轢く」ギャグをやっていた頃からずっと好きだ。
みんながバーチャルボーイを欲しがるところで、あのじいちゃんまで欲しがるところ笑ったwあれがクソハードだってみんなが気づくところはとっても面白い場面になりそう。
大野が泣いているとこっちまで胸が痛んでしまう(T_T)
w (2)
そしてあのエンディング!来週が最終回っていうのは最悪だが、一方でその最終回で2人の関係はどうなるのかワクワクしている。大野は最後に自分の気持ちを打ち明けるのかな?
rt (7)
Miyao continues being a bro
Thank god they're playing a co-op game. Things would've definitely gone spicy if they were playing SFII or King of Fighters.
I love how serious Oono became when Hidaka started to imply that she should just leave Haruo to her.
Gramps also being a bro. I love how he started as "the guy that runs over Haruo"-gag to this
I love how everyone here wants a Virtual Boy that even gramps wants one XD. It's gonna be hilarious when they realize that it's going to be shit.
Crying Oono hurts my soul T_T
And that ending! It sucks that this will end next week but I'm excited at how these two will interact and will Oono finally say how she feels?

broの意味を検索すると日本語解説ページでは、友人、兄弟とでてきますが、確かにその意味で使われているんですけど、単に良い奴という意味でも使われているように感じます。


↑のコメントへの返信
彼らのバーチャルボーイへのワクワクを見ていると、自分がゲームキューブを買うために、ゲームショップへ売りにいったことを一瞬後悔してしまったけど、そのコメントを見て元気が出た、確かにバーチャルボーイはクソハードだったな(笑)

Their excitement for the Virtual Boy made me sad that I sold mine to GameStop for credit towards a GameCube but your comment cheered me up. Virtual Boy sucks lol.

for creditの意味がよくわからなかったで、あまり自信ありませんがおそらくこんな意味だと思います。

↑のコメントへの返信
2人のベストガールの間で平穏を維持しようとするのは難しいことだ。
確かにあれが格闘ゲームかなにかだったらとても緊迫したものになっていただろうな。
ワァオ、ゲーム中の日高の喋りはすごいね。彼女は大野を動揺させる方法をよくわかっているようだ。
あの大野が泣くところは悲しい気持ちでいっぱいになってしまった。
yeah trying to keep the peace between the 2 best girls, a hard job. yeah if it was a fighting game or something could have gotten very intense. Wow what Hidaka was saying in the game she really knows how to throw off Oono. I think its true to the time it was out like how the MC is after the Saturn as his console. Yeah that crying scene with Oono really was packed full with feels with that crying scene.

throw off A=Aをうろたえさせる


I think its true to the time it was out like how the MC is after the Saturn as his console. ここわからないのでカットしましたすみません。バーチャルボーイのことを言っているのかな?

1. “The feels”
意味: 「悲しい気持ち」:「(うまく言い表せないけど) 強い感銘を感じること」
“The feels” は “Feelings (感情)” のスラング表現です。感動ドラマを見たあとに悲しい気持ちになったときや、強い感銘を受けて言葉が出ないようなときに起こる感情を表現したいときに使われます。(Multilingual Builder



・また次回が来るのを待つ作業が始まる。
[#____________________________________] 1%

Waiting for the next episode begins.
[#____________________________________] 1%

ネオジオCDのローディング画面かな?w

w (3)


・今回のエンディングは素晴らしかった。どうやって残り1話で話を締めくくれる???このアニメはこんなに早く終わってしまうには素晴らしすぎるアニメだ!!!
That ending was great, how can there only be one more episode of this??? This anime is too good to be over so soon!!!

↑のコメントへの返信
漫画が今週終了するから、自分は第二期があるのか疑っている。

The manga ended this week, so i doubt that there will be a second season.

ここは確かになぁ・・・アニメ化って原作の販促的な部分が大きいように感じるし


↑のコメントへの返信
自分ができることはただ第二期があることを願うことだけ(;´Д`)

I can only hope for a second season :(

↑↑のコメントへの返信
あのローディング画面のギャグのところ、第二期が来るのを待っている俺たちもこんな感じになりそう。
w (4)
w (1)
The loading screen gag is a preview for how we'll feel while we wait for season 2.

previewは試写会とかそのままプレビューの意味で有名ですが、下の意味を参考に訳してみました。

プレビュー (preview)とは
「これをやったら、多分、こんな感じになるよ」な実行結果のイメージを画面とかに表示する機能のこと
です。 (「分かりそう」で「分からない」でも「分かった」気になれるIT用語辞典


↑↑↑のコメントへの返信
あのローディング画面のギャグはとても面白く、そして懐かしい気持ちになった。自分がプレイしているゲームのいくつかはいまだにロード時間がうざいものもあるけど

a that loading gag was priceless really takes me back. Some games i still play have annoying load times.

pricelessは日本語?としても有名になったプライスレス(お金で買えないぐらい貴重)という意味の他に、とても面白いという意味もあります。


↑↑↑↑のコメントへの返信

実際にネオジオCDは、その当時、家庭用ゲーム機が高額なのが当たり前の時代においても、馬鹿みたいに高い値段で悪評高かったのだが、それと同じぐらいローディング画面も悪評高いハードだった。
ここであれをあんな風なギャグにして笑いのネタにするところはとても面白い。

The NeoGeo CD was actually notorious for that loading screen as well as being ridiculously expensive, even compared to the already rather expensive consoles of the time. It's hilarious that they brought that gag up and put that console on blast like that.

notorious=悪名高い 悪評高い
put A on blast=Aに恥をかかせて笑いものにする ※いくつかの解説を読む限りこの意味で正しいとおもうのですが、このまま訳すとなんとなくドギツイ表現になってしまい原文のニュアンスを損ねると思ったので少し表現を和らげました。ネイティブの人の感覚と日本語の解説を読んで日本人が思う感覚とは違うかも知れないですしね。


北米版あったのかw



↑↑↑↑↑のコメントへの返信
アニメ内で実際に長々とローディング画面を見せてきたのは面白い。それに対する主人公の怒りとその後の彼の
(ネオジオCDのおかげで)さらに強く、そして忍耐力もついたというコメントは大好きだ。
rt (9)
「ネオジオCDでの修業で腕はもちろん忍耐力まで上げまくったからな」

yeah its funny that the episode spent quite a bit of time on that loading screen and u see the MC's anger, love his comment later how it has made him stronger and patient lol

↑↑↑↑↑のコメントへの返信
うん、あれ自分も覚えている。(確かにネオジオCDには誹謗中傷ではない)事実に基づいた不平不満が多くあった。だが、「うん、ロード時間が長いのは認めるけど、実際ゲーセンに置いてあるものと全く同じものができるんだぜ!」って反論されたら、それについては黙るしかなかったよな。
Yeah, I remember that. There were a lot of well-founded complaints, but the counter was "yeah, but it's the exact same thing as in the actual arcade!" and you couldn't really argue with that part

well-founded=根拠十分な 事実に基づいた



・とても素晴らしいエピソードだった。家庭用ゲーム機を欲しがる執事可哀想。誰か彼にプレゼントしてやれ!
wa
「バーチャルボーイ買って差し上げましょうよ!私も欲しいから」
Fantastic episode. Poor butler just wants a home console. Someone give him one!

↑のコメントへの返信
といってもバーチャルボーイなしのほうが彼の人生はもっといい状態になるだろうけどね。

He's better off without a Virtual Boy, though.

変な訳ですがなんとなく意味は通じると思います。
better off=さらに良い状態になる



・正直、このラブコメアニメが今期最も優れたアニメになるとは思いもしなかった(そして、今までの自分のお気に入りアニメの中にあってもひときわ目立つアニメになった)
毎週このアニメを見るのを心待ちにしているのだが、次が最終回だ・・・視聴者の心を打ち砕くようなエンディングにならないことを願っている。
原作読んでいる人に聞きたいんだけど、ネタバレは抜きで、第二期できるだけの原作はあるの?

Tbh I never expected this rom-com to be my top pick of the season (and a high spot among my all time faves) yet I long for this show badly every week and for the finale to come next... I just hope we get an ending that won’t break our hearts.
Manga readers, without spoiling anything, will there be enough material for a second season?

top pick=厳選 ※厳選アニメだと変な訳になるため、厳選アニメ=最も選びぬかれたアニメ=最も優れたアニメと訳しました
high spot=目立つ 最重要点


↑のコメントへの返信
アニメ化するための素晴らしい原作がいっぱいあるよ。少なくとも4期まではできるぐらいあるかな。そして、これはストーリーが進むにつれてどんどん内容が良くなっていく作品の1つ。

A lot and i mean a lot of good materials to keep this going for at least 4 seasons. This is one of the series that gets progressively better.

progressively=着実に 徐々に


↑↑のコメントへの返信

それはいいことを聞いた、このアニメがもっと人気が出て、出来るだけ早く2期が迎えられることを願っている。

That’s good to hear. I wish this show gets more popular to get a second season sooner.

↑↑のコメントへの返信
本当のところ
(原作の量は)せいぜい2.5期分ぐらいだけどね。今期で4巻分アニメ化したけど、この漫画自体は10巻で終わりだから
Really only possible to have another season and a half though. This season adapted the first 4 volumes, and the series just ended with its tenth.


・あのエンディング。このアニメを見ることに決めてよかった。これとあそびあそばせが今期お気に入りアニメだ。

Dat ending though. Glad i pick this show. This and Asobi Asobase is probably my favourite this season.

dat=that

thoughはjustと同じで無理やり訳すと日本語の文章が変になってしまうので無視していることが多いです。

↑のコメントへの返信
自分のお気に入りは、これとあそびあそばせとプラネットウィズかな。

mine is the trio: this, Asobi and Planet with


・最後のシーンに出てきた急な階段を見たらパラダイス・キスを思い出してしまった。あの漫画にもファッションデザインのアトリエが地下にあったんだ。
rt (7)
The end scene with the steep stairs reminded me of Paradise Kiss, where the fashion design atelier was also located in a basement.



・最終回は大野がなにか言ってくれることを期待してる。彼女がなにか言うとしたら本当に最後の最後のシーンだろうな。
i hope that oono finally says something for the last episode, like the very last line is her saying something

↑のコメントへの返信
「大好き」

"Daisuki"

↑↑のコメントへの返信
うん、そんな感じの期待してる。

yeah, something like that


・チーム日高よ永遠なれ。
けどこれは正直日高にはもはや希望がないように感じた。あの可哀想な少女はハルオボウルを勝ち抜くことはできない。となると最後に宮尾とかとくっつくことになっても驚きはないな。
そして今回もまた強烈なエピソードだったね。あのエンディングテーマが流れるところ、そして、ハルオが前を歩き、後ろについてくる大野の後ろ姿で締める終わり方はとても良かった。ここに日高のつけ入る隙はない(´Д⊂

Forever team Hidaka but it really does feel like its hopeless honestly. I will not be surprised if she eventually gets together with someone like Miyao because my poor girl is not gonna win the Haruobowl sigh.
Another strong episode again and I love how the ED and the end of the show were literally the same with Haruo heading off alone and Oono following behind. No place for Hidaka :(

チーム〇〇の〇〇には自分が推しているキャラ名が入ります。普段は〇〇推しと訳していますが、今回はチーム日高と直訳気味に訳しました。



・ハイスコアガールを見るといつも心を痛めてしまう、そして今回大野がベッドで泣いているところを見て完全に心が打ち砕かれた(;´Д`)
Man, I always have a heartache when I watch High Score Girl, then watching Oono crying in the bed broke my heart completely :(


・待て、これは12話完結なんだっけ?

wait it's confirmed 12 episodes?

↑のコメントへの返信
3巻のブルーレイが発売されて1巻ごとに4話収録されている。そして公式のツイートでは、最終回が9/28だって言っているよ。

There are 3 BD volumes with 4 episodes each so yeah. And here's a tweet from the official page which essentially confirm that the last episode will air on 9/28



・本当にあの長いブロンド髪の子が好きなんだけど・・・それでも大野の船(ship)から飛び降りることはできない!
I really do like the long blonde hair but.... I'm not jumping off the Oono ship!

以前にも言ったと思いますが、 shipは漫画やアニメのキャラとキャラを恋愛関係でくっつける こと(語源はrelationship)。それと船のshipをかけているのだと思います。


・次のエピソードが最後?この素晴らしい場面の数々にもう会えなくなるのかと思うと本当に残念だ。第二期があればいいと思っているけど、こんなに過小評価されていたらその可能性は低いだろうな。

Next episode will be the last? Ah man we're really gonna miss all the damn good parts. Well here's hoping to season 2 but I doubt it'll happen with it being underrated.

↑のコメントへの返信
聞いたところによると、日本ではよく売れているそうだよ。
From what I hear it's doing well in Japan.

↑↑のコメントへの返信
期待しているところ残念だけど、漫画はもうすぐ終わる or 終わった。そして漫画が終了した後にアニメの続編が作られるというのはほとんどない。ただ、映画ならいつでも選択肢としてあり得る。

Sorry people, but the manga is ending soon or just ended. Rarely do we get an anime sequel of something after manga's ending but movie is always an option.


・金持ちの友人から借りてきたと説明する前、ハルオが家にネオジオCDを持ってきたので、「おいハルオは金持ってるな」と思ってしまった
(確か90年代の当時800$ぐらいだったと思う)。ネオジオCDの構造上の最大の欠陥ともいうべきあの長いロード時間に言及してくれたところは良かった。
ネオジオCDは、ネオジオAES
(Advanced Entertainment System、ゲームセンターに置いてある魅惑的な24bitのグラフィックを家でできるというのが自慢のゲーム機、主な欠点は狂った価格設定【確か当時1200$ぐらいだったと思う】だったがまあまあ売れていた)の廉価版として登場した。
しかしながら、1台あたりの値段を下げるためにネオジオCDには深刻な構造的欠陥があった。
(サターンやプレステが倍速CD-ROMを採用したのに対し)等速CD-ROMを採用していたのだ。現在においてCDの読み取りは複数の場所から必要なデータを同時に読み取るものだが、等速CD-ROMのネオジオCDにはそれができず、結果としてその性能を発揮するためにはあのローディング画面が頻発することになる。そして、サクサクとゲームをプレイすればするほど、あのローディング画面を長くみることになり、事実上、格ゲーを遊ぶのに適さないゲーム機であった。
When he brought out the Neo Geo CD, I was like "Hey big spender" (they were like $800 back in the 90s) before he said that he borrowed it from a rich kid. I like how they also covered the Neo Geo CD's greatest flaw with its long loading times.
The Neo Geo CD was released to be a cheaper alternative to the Neo Geo AES (Advanced Entertainment System) which boasted having sweet 24 bit arcade graphics in the home. While the AES sold moderately well, its insanely high price point (about $1200 back then) was a major draw back.
However, when creating the Neo Geo CD SNK made it with a serious design flaw in order to cut costs per unit, and installed CD disk spinners with only a single speed that couldn't be changed. Now at days all CD disk readers have multiple speeds of rotation that the computer adjusts depending on how much data is being read from the disk. But with only a single speed, the Neo Geo CD couldn't adjust its bit rate to enhance performance which led to loading screens. The faster pace that the gameplay was, the longer the loading screens would be. Fighting games were virtually unplayable on the console.

なかなか面白そうなので訳してみましたが、専門用語など訳すのが難しくそこはあまり自信ありません。ネオジオCDのwikiを見ながら訳しましたw


・今回はいたるところに悲しいシーンが多かった。大野は馬鹿みたいに厳しい日課を課せられている。それによって彼女はもはや遊ぶ時間もなくなってしまった。そして、彼女は自分がハルオに劣等感を抱かせ、傷つけてしまったことを知ってしまった。ハルオは大野とすれ違いが多くなり、故に彼のモチベーションは全てゲームへと捧げられた。日高は日高で決して相思相愛になれない男にまだ恋焦がれている。
こんな悲しい状態が次回で全部解決されてほしい。このアニメのキャラクター全員本当に大好きだ。自分はただみんなが幸せになってほしい!

Sad times all round. Oono is forced into a ridiculously strict routine where she doesn't get to have fun anymore and also has to live with knowing that she's hurt Haruo by making him feel inferior, Haruo is missing Oono and therefore his entire motivation to keep gaming, and Hidaka is still pining over the guy who will never like her back.
Hopefully this can all be fixed next episode. I love all these characters so much I just want them to be happy!


・こんなにもこのアニメが大好きになっていることに自分自身本当に驚いている。思ったよりもハイスコアを取れなかったことは本当に最悪だ(ダジャレじゃないよ)。
I really am surprised at how much I ended up loving this show. It just sucks that it doesn't have a higher score (no pun intended).





おわりに


バーチャルボーイってネットでもリアルでもかなりネタにされてると思うのですが、自分の場合、実際触ったことないしよく知らないんですよね(大半の人がそうかも?w)。自分のバーチャルボーイの思い出はスーパーマリオクラブで渡辺徹がやっているところだけだったりしますw

次回最終回とはいえ、その後に原作が続いている以上、特になにかが起こることはないと思いますが、2期を匂わせる終わり方であってほしいです。


では、また来週!


ハイスコアガール STAGE 1 (初回仕様版/1~4話) [Blu-ray]
ワーナー・ブラザース・ホームエンターテイメント